Direktlänk till inlägg 19 december 2014

Skatteverket hallå, hallå!

Av Anhörig - 19 december 2014 08:22

 


Just nu kämpar jag för att T ska lägga ner sin firma. Det har jag i och för sig gjort i ett halvår snart, men han vägrar.


Jag kan inte så mycket om regler, skatter och lagar för egna företagare, men jag har förstått att man måste betala in moms varje månad. Det gör inte T. Det kommer krav från Skatteverket varje månad och jag får se till att pengarna betalas in. Det rör sig om dryga 1800kr varje gång.


Vidare ska man lämna en deklaration för företaget varje år. Det gör han inte heller.


Vi sålde vårt hus i Stockholmstrakten 2013. Denna försäljning skulle deklareras. Jag gjorde det, inte T. Reavinsten skulle ha betalats i år. Jag betalade min del. Inte T.


Tjänstemannen Fredric på Skatteverket är duktigt trött på mig, som hela tiden ringer och frågar än det ena, än det andra. Han skulle nog vara glad at slippa mig och mina dumma frågor i tid och otid. Ärligt talat – det skulle jag också.

 
 
Oslofru

Oslofru

19 december 2014 08:48

ojdå, hoppas allt löser sig. Kramar

http://www.oslofru.com

 
Znogge

Znogge

19 december 2014 17:05

Men om T längre kan sköta sina ekonomiska åtaganden eller fatta korrekt beslut i ekonomiska frågor kan kanske god man är ett alternativ. Eller så lätt är det kanske inte. Men å andra sidan är det inte lätt nu heller förstår jag...

Hoppas du får en bra fredagskväll!

http://znogge.wordpress.com

Anhörig

20 december 2014 21:41

Nej, som du säger, så enkelt är det inte. Grejen är att T vägrar att avsluta firman. Det krävs en namnteckning från honom, som han inte vill lämna.

 
Mia

Mia

25 december 2014 08:26

Du har verkligen hamnat i ett läge dit ingen kan önska sig! Vad gör man som anhörig? Ja, jag vet inte... Det drabbar ju dig i sista änden. ;-(

http://miatankar.wordpress.com

 
Ingen bild

charlotteh

22 januari 2015 20:24

Hej - det här kan bli riktigt jobbigt. Jag förstår att T vill hålla kvar sitt företag, som är en av de få saker som han kan relatera till och jag har en känsla att det är viktigt för honom.
Förslag - försök prata med honom om att ni skall ge varandra fullmakter och att du skall kunna hjälpa honom med administrativa saker i företaget så måste han ge dig fullmakt. Jag sa till min man att eftersom vi inte vet hur sjukdomen kommer utvecklas och att båda han och jag skulle kunna få en stroke, bara så där, så jag bad honom att vi fixade fullmakter till varan och från var av oss till våra barn (i förening) samt testamente. Det var OK, vi bokade tid för oss och en av ungarna hos en familjadvokat - då kände vi båda att vi hade säkrat oss själva och varan. På så vis blev det inte heller "du är sjuk och måste ge upp allt". Lycka till

Anhörig

22 januari 2015 21:24

Jo, jag har kommit en liten bit på väg, men hjälp av en svåger; men eftersom T inte använder sig av sin firma och den kostar
1 888kr i månaden och kräver deklaration varje år, så skulle jag helst slippa detta, som inte genererar varken pengar eller glädje.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anhörig - 27 mars 2018 08:26

    Det är nu 1½ vecka sen Thomas dog. Det tog drygt en vecka från det att vi insåg att han var terminal, så det gick väl ganska fort egentligen. Han slutade helt enkelt att äta, inte medvetet tror jag. Inte så att han tänkte att om jag slutar a...

Av Anhörig - 17 mars 2018 19:16

      Idag skiner solen så vackert och temperaturen snuddar vid nollstrecket. Vid horisonten ser man svarta moln innehållande snöbyar. Det känns ännu så overkligt - i morse 06:14 drog T sina sista andetag. Det har varit en lång och svår färd m...

Av Anhörig - 14 mars 2018 07:22


    T är nu terminal och vi har turats om att sitta hos honom. Snart är det min tur att vaka. Så många gånger jag stått bredvid en anhörig och försökt trösta och förklara, nu sitter jag där själv. Personalen här är så fina och hjälpsamma.  ...

Av Anhörig - 10 mars 2018 19:07


    I tisdags meddelade jag T´s anhöriga att han nu var märkbart försämrad. Att ta det beslutet är ett avgörande byggt på yrkeserfarenhet. Men det är också en viss chansning, man kan aldrig veta helt säkert. Det är en konst av den högre skolan o...

Av Anhörig - 6 mars 2018 16:00


Nu ser jag en märkbar försämring från tidigare, T är smalare och längre bort i sin egen värld. Han ligger i sängen på sin vänstra sida. Så liten han har blivit, så tunn och hjälplös. Hans ögon möter mina, men det är tomma ögon, som inte begriper vad ...

Skapa flashcards