Direktlänk till inlägg 2 mars 2015

Hjälp!

Av Anhörig - 2 mars 2015 07:08

 


Vad tusan ska jag göra? Jag fixar inte att avsluta Ts firma, jag behöver hjälp.


Jag har på begäran fått tillskickat en blankett från skatteverket för att avsluta firman, men jag klarar inte att fylla i den ens. Man ska fylla i om man haft F-skatt eller FA-skatt till exempel. Inte vet jag hur T hade det. Sen ska man fylla i om lön betalas ut eller inte. Och så har vi redovisningsperiod? Jag vet ju inget om hur Thomas haft det med sin firma. Faktureringsperiod då?


Detta är bara några av alla punkter jag inte fixar. Och T får jag ingen hjälp av, han är i sin dimvärld och svarar bara ja på allt. Eller ler och svarar ingenting alls.


T och jag har alltid haft ett mycket fritt förhållande med egen ekonomi. Ingen av oss har lagt sig i den andras affärer - varken de ekonomiska eller privata. Ett sånt förhållande kan man nog bara ha, när man levt länge och har ett väletablerat och självgående liv. Samtidigt har det varit en förutsättning för att vi skulle trivas med varandra. Men nu är det en stor nackdel. Jag vet ju inget om Ts privata transaktioner. Och han gör det inte heller - nu längre.

Jag ger upp! Och snart är det dags att deklarera. Jag har ringt, skrivit och mailat skatteverket med klent resultat. Varje gång jag sätter mig ner för att gå igenom alla papper och försöker reda ut allt, så strandar alla mina försök. Jag fixar inte detta. Vår värld är inte anpassad för människor med kognitiv svikt, bara för de som är funktionella.


Nu har jag skickat ett nödrop i form av ett mail till Ts bror, hoppas att han kan hjälpa mig.

 
 
Ingrid

Ingrid

2 mars 2015 14:55

Hoppas att du kan få hjälp med det här.
Jag avslutade Åkes verksamhet när vi sålde gården och då hade jag god hjälp av den här sidan

https://www.verksamt.se/avveckla

Kram, INgrid

http://stenstugu.com/wp

Anhörig

2 mars 2015 21:40

Tack för tipset! Jag ska gå in där i morgon. Sitter just nu och försöker att reda ut en del av Ts ekonomi. Nu känner jag mig så trött på det hela att jag bara vill gå och lägga mig.

 
Julia

Julia

2 mars 2015 19:26

Jag håller tummarna att du får rätsida på alla papper. Hoppasatt T's bror kan hjälpa till. Fast BORDE inte skatteverket kunna hjälpa dig också???
Jag vet inte...

Kram
/Julia

http://hjuliahullerombuller.blogspot.se

Anhörig

2 mars 2015 21:39

Jo, jag har nog försökt med dem; men det mesta går åt pipan, när jag inte kan svara på vissa frågor, som bara T har vetat och inte vet numera.

 
Åke

Åke

6 mars 2015 06:21

Kontakta min bror, länk finns på min sida.

http://www.nacka144.se

Anhörig

6 mars 2015 21:27

Ok, om inte T´s bror fixar det så har jag din bror kvar. Låter bra :-)

 
Znogge

Znogge

6 mars 2015 16:46

Men det blir ju ett moment 22 av det här! Hoppas verkligen att det ordnar sig...

http://znogge.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anhörig - 27 mars 2018 08:26

    Det är nu 1½ vecka sen Thomas dog. Det tog drygt en vecka från det att vi insåg att han var terminal, så det gick väl ganska fort egentligen. Han slutade helt enkelt att äta, inte medvetet tror jag. Inte så att han tänkte att om jag slutar a...

Av Anhörig - 17 mars 2018 19:16

      Idag skiner solen så vackert och temperaturen snuddar vid nollstrecket. Vid horisonten ser man svarta moln innehållande snöbyar. Det känns ännu så overkligt - i morse 06:14 drog T sina sista andetag. Det har varit en lång och svår färd m...

Av Anhörig - 14 mars 2018 07:22


    T är nu terminal och vi har turats om att sitta hos honom. Snart är det min tur att vaka. Så många gånger jag stått bredvid en anhörig och försökt trösta och förklara, nu sitter jag där själv. Personalen här är så fina och hjälpsamma.  ...

Av Anhörig - 10 mars 2018 19:07


    I tisdags meddelade jag T´s anhöriga att han nu var märkbart försämrad. Att ta det beslutet är ett avgörande byggt på yrkeserfarenhet. Men det är också en viss chansning, man kan aldrig veta helt säkert. Det är en konst av den högre skolan o...

Av Anhörig - 6 mars 2018 16:00


Nu ser jag en märkbar försämring från tidigare, T är smalare och längre bort i sin egen värld. Han ligger i sängen på sin vänstra sida. Så liten han har blivit, så tunn och hjälplös. Hans ögon möter mina, men det är tomma ögon, som inte begriper vad ...

Ovido - Quiz & Flashcards