Direktlänk till inlägg 4 oktober 2015

Undrar hur de jobbar påi Tingsrätten i Visby

Av Anhörig - 4 oktober 2015 15:18

 

Är Visby Tingsrätt en ankdam?


Det är nu dryga månaden sen jag skickade in pappren för skilsmässan. T vägrade skriva på, vilket innebär att jag då var tvungen att stämma honom för att betänketiden på sex månader ska påbörjas. Några dagar efter jag skickat in dessa papper, kom ett delgivningskvitto som T ska skriva på för att intyga att han fått meddelandet. Eftersom jag brukar skriva på åt honom, så ansåg jag att just i detta fall, då jag som ”käranden”, kanske inte borde skriva hans namnteckning. Annars brukar vi använda oss av den, mer eller mindre, erkända juridiska termen MHPP (med handen på pennan), vilket innebär att jag, med hans godkännanden, skriver hans namnteckning; men i detta fall kändes det inte rätt. Jag ringde därför Tingsrätten och pratade med en sakkunnig, som höll med mig. De skulle därför skicka ut en tjänsteman, som personligen skulle delge T min stämning. Därmed skulle skilsmässan vara inledd och de sex månaderna börja att löpa.


Tiden gick, men ingen delgivningsman hälsade på oss. Däremot kom ett nytt delgivningskvitto. Jag ringde åter Tingsrätten och pratade med en trevlig tjänsteman/kvinna, som bad mig slänga pappren. Något hade gått fel, men snart skulle det komma en delgivningsman lovade hon. I måndags hade fortfarande ingen kommit, så jag ringde åter Tingsrätten. Samma visa upprepade sig, men under den gånga veckan har inget hänt.


I morgon är det åter måndag och jag tänker ringa Tingsrätten igen. Jag undrar vad som kan vara så svårt och jag undrar, när jag ska få påbörja min skilsmässa?

 
 
znogge

znogge

6 oktober 2015 11:48

Men det är ju helt oacceptabelt att Tingsrätten fungerar så illa. Hoppas verkligen att någon kommer till skott för inte ska det behöva ta längre tid än nödvändigt.

http://znogge.wordpress.com

 
Åke

Åke

13 oktober 2015 07:08

Det är förmodligen inte vara tingsrätten i Visby som jobbar så där. Troligen hela Svedala. Sedan tror jag det handlar om prioritering. Viktiga brott går förmodligen före.. jag kan ha fel, men det känns som så i alla fall. Mindre brott vet jag kan bli liggande i takt med att åklagare ska vecka åtal och där finns den ingen tid de har på sig, därefter läggs åtal ned typ. Nu är givetvis inte ditt ett brott. Men det jobbar väl x antal människor i ditt tingshus åxå. Vi ska stå i led vettu, så att säga vi ska anpassa oss. Nu var jag lite småironsk bara :) Dom är bara människor dom med... Dom slutar klockan 17.00 typ. Annat är det med ditt jobb du får absolut inte göra ett fel då du tar ett viktigt beslut om ett människoliv... även om det är mitt i natten...

http://www.nacka144.se

Anhörig

13 oktober 2015 21:22

Du har nog rätt i det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anhörig - 27 mars 2018 08:26

    Det är nu 1½ vecka sen Thomas dog. Det tog drygt en vecka från det att vi insåg att han var terminal, så det gick väl ganska fort egentligen. Han slutade helt enkelt att äta, inte medvetet tror jag. Inte så att han tänkte att om jag slutar a...

Av Anhörig - 17 mars 2018 19:16

      Idag skiner solen så vackert och temperaturen snuddar vid nollstrecket. Vid horisonten ser man svarta moln innehållande snöbyar. Det känns ännu så overkligt - i morse 06:14 drog T sina sista andetag. Det har varit en lång och svår färd m...

Av Anhörig - 14 mars 2018 07:22


    T är nu terminal och vi har turats om att sitta hos honom. Snart är det min tur att vaka. Så många gånger jag stått bredvid en anhörig och försökt trösta och förklara, nu sitter jag där själv. Personalen här är så fina och hjälpsamma.  ...

Av Anhörig - 10 mars 2018 19:07


    I tisdags meddelade jag T´s anhöriga att han nu var märkbart försämrad. Att ta det beslutet är ett avgörande byggt på yrkeserfarenhet. Men det är också en viss chansning, man kan aldrig veta helt säkert. Det är en konst av den högre skolan o...

Av Anhörig - 6 mars 2018 16:00


Nu ser jag en märkbar försämring från tidigare, T är smalare och längre bort i sin egen värld. Han ligger i sängen på sin vänstra sida. Så liten han har blivit, så tunn och hjälplös. Hans ögon möter mina, men det är tomma ögon, som inte begriper vad ...

Skapa flashcards