Alla inlägg den 22 oktober 2015

Av Anhörig - 22 oktober 2015 22:53

   

 Den här bilden är tagen utanför Ekeviken på Fårö


Nu har vi haft besök av biståndsbedömare Anita. Jag träffade henne tidigare i år och vet att hon är trevlig och medmänsklig. Jag berättade hur vi har det – om allt strul med kiss och bajs, om Ts nattliga paranoia, att det är svårt för mig att duscha och sköta honom, om hans avtagande fysiska och kognitiva förmågor, om att han har svårt att värma mat själv fast jag gjort i ordning, om hans afasi och slutligen om min ansökan om skilsmässa.


Jag frågade om hon ville att jag skulle väcka T, så hon fick träffa honom, men hon tyckte inte det behövdes, men jag väckte honom i alla fall. Hon försökte sig på lite allmänt löst prat om väder och vind, men han bara lyfte huvudet från kudden och log sitt fåniga flin, men lyckades inte säga något.


Anita trodde inte att det skulle vara några större svårigheter att få ett boende åt T. Vi diskuterade om han borde få en demensplats eller ett vanligt äldreboende; men lät den frågan hänga lite i luften. Jag hade tre önskemål om plats, antingen Kilåkern, där han ju har sin nuvarande växelvårdsplats, Stuxgården i Fårösund, som ligger så vackert vid vattnet och Fårö i bakgrunden. Eller kanske det nyöppnade Cosmo i Östergarn. Det vackra Östergarnslandet, där han förut var speaker i samband med Östergarn Marathon för inte alls så många år sedan. Anita trodde att jag kanske kunde få ett beslut redan nästa vecka. Hon menade även att det just nu var relativ kort väntetid.


Om hon har rätt i sina antaganden, så är det ju alldeles otroligt vilken tur jag har som bor här på Gotland. Återigen gläds jag åt socialkontorets välsmorde maskineri och trevliga medarbetare. Det må vara ont om personal, men de som jobbar är både empatiska och serviceinriktade.


Jag åkte till Visby lite tidigare idag, eftersom jag skulle till Visby Lasarett och fotografera mig för ett E-tjänstekort. Det sista jag gjorde var att byta Ts blöja. Då var klockan 14:30 och han hade ännu inte ätit frukost eller gått upp.

Skapa flashcards