Direktlänk till inlägg 14 oktober 2016

Flytt

Av Anhörig - 14 oktober 2016 19:19

 

Nu har T bytt rum på boendet. Anledningen är att han har fått så svårt att röra sig, stel och spastisk som han är och därmed också är svår för personalen att förflytta. Så nu har han fått flytta till ett rum med lift i taket.


Jag fick välja på två olika rum, själv tror jag inte han skulle kunna välja. Det jag valde bort hade visserligen sjöutsikt, men det är inte så många som rör sig utanför fönstret där. Så i stället valde jag ett med fönster åt trädgården, där boende, anhöriga och personal rör sig - åtminstone när det är bra väder. Då får han lite mera att titta på.


Nu för tiden går han sällan på egna ben, inte ens med gåbord. Ligger han inte i sängen, så sitter han i rullstolen. Han skrattar åt nästan allt man säger, fast det är nog snarare ett sjukdomssymtom än en glädjeyttring. Tyvärr lite lätt att reta sig på, men ändå lättare att stå ut med än gråt.

 
 
Astrid Ahlberg

Astrid Ahlberg

14 oktober 2016 22:54

Så förfärligt det låter, inte boendet, där gör ni ju så bra som möjligt för honom. Utan hans sjukdom. Man kan väl bara hoppas att han knappt har något medvetet tänkande kvar. Måste vara jättejobbigt för dig att se även om du har anpassat dig successivt.Beundrar dig som ändå hälsar på och inte bara försöker glömma honom!

http://astridahlberg.blogspot.se

Anhörig

16 oktober 2016 20:30

Du vet, jag har gett mig själv löftet att hälsa på ca 1gng/vecka så länge han verkar ha glädje av det.
Alla som vårdar/omhuldar en anhörig är värd beundran, det vet både du och jag ;-)

 
Mia

Mia

15 oktober 2016 22:44

Vilken kamp och lidande den här sjukdomen är både för den drabbade och för folk runt om.

http://miatankar.wordpress.com

Anhörig

16 oktober 2016 20:32

Jo, så är det. Men skänk en tanke åt alla anhöriga, de gör oftast en enorm insats i det tysta.

 
Åke

Åke

25 oktober 2016 20:58

Jag tycker det är mycket starkt gjort allt det hela av dig.

http://www.nacka144.se

Anhörig

26 oktober 2016 15:18

Tack Åke!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anhörig - 27 mars 2018 08:26

    Det är nu 1½ vecka sen Thomas dog. Det tog drygt en vecka från det att vi insåg att han var terminal, så det gick väl ganska fort egentligen. Han slutade helt enkelt att äta, inte medvetet tror jag. Inte så att han tänkte att om jag slutar a...

Av Anhörig - 17 mars 2018 19:16

      Idag skiner solen så vackert och temperaturen snuddar vid nollstrecket. Vid horisonten ser man svarta moln innehållande snöbyar. Det känns ännu så overkligt - i morse 06:14 drog T sina sista andetag. Det har varit en lång och svår färd m...

Av Anhörig - 14 mars 2018 07:22


    T är nu terminal och vi har turats om att sitta hos honom. Snart är det min tur att vaka. Så många gånger jag stått bredvid en anhörig och försökt trösta och förklara, nu sitter jag där själv. Personalen här är så fina och hjälpsamma.  ...

Av Anhörig - 10 mars 2018 19:07


    I tisdags meddelade jag T´s anhöriga att han nu var märkbart försämrad. Att ta det beslutet är ett avgörande byggt på yrkeserfarenhet. Men det är också en viss chansning, man kan aldrig veta helt säkert. Det är en konst av den högre skolan o...

Av Anhörig - 6 mars 2018 16:00


Nu ser jag en märkbar försämring från tidigare, T är smalare och längre bort i sin egen värld. Han ligger i sängen på sin vänstra sida. Så liten han har blivit, så tunn och hjälplös. Hans ögon möter mina, men det är tomma ögon, som inte begriper vad ...

Skapa flashcards