Alla inlägg den 2 mars 2015

Av Anhörig - 2 mars 2015 07:08

 


Vad tusan ska jag göra? Jag fixar inte att avsluta Ts firma, jag behöver hjälp.


Jag har på begäran fått tillskickat en blankett från skatteverket för att avsluta firman, men jag klarar inte att fylla i den ens. Man ska fylla i om man haft F-skatt eller FA-skatt till exempel. Inte vet jag hur T hade det. Sen ska man fylla i om lön betalas ut eller inte. Och så har vi redovisningsperiod? Jag vet ju inget om hur Thomas haft det med sin firma. Faktureringsperiod då?


Detta är bara några av alla punkter jag inte fixar. Och T får jag ingen hjälp av, han är i sin dimvärld och svarar bara ja på allt. Eller ler och svarar ingenting alls.


T och jag har alltid haft ett mycket fritt förhållande med egen ekonomi. Ingen av oss har lagt sig i den andras affärer - varken de ekonomiska eller privata. Ett sånt förhållande kan man nog bara ha, när man levt länge och har ett väletablerat och självgående liv. Samtidigt har det varit en förutsättning för att vi skulle trivas med varandra. Men nu är det en stor nackdel. Jag vet ju inget om Ts privata transaktioner. Och han gör det inte heller - nu längre.

Jag ger upp! Och snart är det dags att deklarera. Jag har ringt, skrivit och mailat skatteverket med klent resultat. Varje gång jag sätter mig ner för att gå igenom alla papper och försöker reda ut allt, så strandar alla mina försök. Jag fixar inte detta. Vår värld är inte anpassad för människor med kognitiv svikt, bara för de som är funktionella.


Nu har jag skickat ett nödrop i form av ett mail till Ts bror, hoppas att han kan hjälpa mig.

Ovido - Quiz & Flashcards